Bloggutmaningen 365 vecka 32 - Språk

VECKA 32 - SPRÅK

216. Är du en pratglad person?

Ja det skulle jag säga. Jag gillar att prata men har ändå svårt för det beror helt på om jag känner personerna eller om jag får kontakt med de på något sätt. Har svårt att vara den som startar en konversation om jag inte känner personen sedan tidigare.

 

217. Hur många språk kan du?

Två får jag svara på denna fråga då min tyska är kass. Jag kan alltså svenska och engelska, tyska kunde jag bättre när jag gick i grundskolan tyvärr så slutade jag läsa det. Hade jag läst det även på gymnasiet så hade jag antagligen kunnat det bättre, men jag har alltid haft svårt för språk. Därför det kan finna mycket fel i bloggen å nej jag är inte dyslektiker jag är bara jävligt slarvig när jag skriver.

 

218. Finns det någon dialekt du har svårt för eller inte förstår?

Har lite svårt för bred norrlänska å skånskan, men lyssnar man på de riktigt så förstår man lite bättre och om de inte pratar allt för fort.

 

219. Om en bloggare vill ha kvar dig som läsare, hur ska deras språk INTE vara då?

Man ska ha ett vårdat språk om jag ska läsa en blogg. Finns de bloggar jag har dissat på grund av deras språk och sätt i vissa situationer.

 

220. Tipsa om ett konstigt men användbart ord och förklara vad det betyder

Oj… Jag borde kunna en hel del efter mina år på universitetet, men för stunden kommer jag inte på en enda :/

 

221. Hiss & Diss – Språk

Hiss:

+ Språk är vackert nästan oavsett vilket språk det är (finns språk som enligt mig är fula)

+ Roligt att kunna förstå vad andra människor säger (finns stunder då jag förstår någorlunda vad tyskar säger till varandra)

+ Språk sammanför många människor.

 

Diss:

-Det är för mig svårt att lära mig

-Språk förhindrar också sammanförandet av människor, när man inte kan ett visst språk kan det vara svårt att komma in i samhället. Men då är det bra att vi har ett kroppsspråk som de flesta har samma

 

222. 5 ord du inte tål att höra

1. CP

2. Damp

3. Idiot

 

Som vanligt kommer jag inte på 5 av det temat som är. Dessa ord tål jag inte när de kommer ut får personer som är arga och skriker de. Det två första används som slagord även fast de har en helt annan betydelse egentligen. Jag blir arg inombords.

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jasminejassis

Film, musik, konst, utbildning och annat i min vardag.

RSS 2.0