Varför började jag min hälsoresa?

Så varför började jag min hälsoresa... 
 
Jag har länge varit stor, fet, överviktig, mullig, kraftig osv jag har hört alla olika varianter som går att höras när det gäller detta. Jag minns inte när jag började lägga på mig kilon men skulle tippa att det var någon gång efter årskurs två i grundskolan. Hände en grej då som jag antagligen började äta för att glömma bort känslan jag hade på den tiden. Men jag är osäker och denna händelse behöver vi inte gå in på om det inte är någon som är super nyfiken på vad som hände. 
 
Som sagt jag har varit större än de andra sedan en lång tid tillbaka. Men jag har alltid gillat idrott och att röra på mig, men mitt problem har varit mat och sötsaker av olika slag. Jag antar att många tänkte att jag skulle gå ner i vikt markant när jag började på estetiska programmet inrikting dans, men detta skedde inte då jag då en period åt väldigt mycket sötsaker, vet egentligen inte varför. Så sötsaker har varit en del av mig som gjort att jag inte gått ner. Å de gånger jag slutat med sötsaker har jag sätt att jag gått ner och då även mått bättre psykiskt. 
 
Jag har märkt de senaste året då jag slutade gå till IKSU och träna att jag började gå upp i vikt igen och att jag då inte heller mådde lika psykiskt bra som jag gjorde medan jag tränade. Och detta antagligen pga att jag då gick upp i vikt. Jag önskar idag att jag slutade med sötsaker tidigare men inte då... Någonstans kring jul ställde jag mig på vågen och den sa då att jag låg på runt 120 kg och jag blev helt förvånad, så mycket hade jag inte vägt någonsin. Och psykiskt påverkade detta mig, även om det inte syntes på utsidan så att säga. Kläderna satt inte bra även om de inte var inköpta för allt förlänge sedan osv. Men jag bestämde mig då att göra något åt det...
 
Jag började planera för vilken diet som jag ville göra och då läste på om dieten för att inte börja utan att ha kunskaper om detta. Då var min plan 5:2 dieten då jag hade hört mycket bra om denna diet. Jag kollade även andra dieter och LCHF lät intressant, men ändå tänkte jag inte påbörja detta. Jag fick då förslaget av sambon att vi kunde köra 5:2 kombinerat med LCHF vilket det också blev till en början. Men i dagsläget är det bara LCHF som gäller.
 
På första invägningen vägde jag. 117,5kg och kände då att detta var helt i rätt tid att äntligen dra igång min hälsoresa eller vikt resa kalla det vad som...
 
Idag nio veckor senare väger jag 112,7kg alltså - 4,8kg som jag skrev i gårdagens inlägg, kläderna sitter lösare jag mår MYCKET bättre psykiskt och i kroppen känner jag mig både starkare och friskare. Sockerberoendet, jag kan inte säga att det är borta för det tror jag inte men jag har inte ett behov av att äta sötsaker varje dag som jag haft tidigare och de gånger jag känner sötsug kan jag alltid se tillbaka hur jag mått tidigare... Resan går vidare... 
 
 


Kommentarer
Julia Müller-Sandvik

Åh, grattis! Hoppas din hälsoresa går toppen! Jag och Erik kör också hälsoresa just nu, inte med fokus på vikt - vi båda har ingen övervikt vad gäller BMI - utan med fokus på tarm (pinsamt nog), muskler och typ annan hälsa: ork och lycka och sådant. Så heja oss alla tre!

Svar: Just nu står resan ganska stilla. Men de säga ju gå upp å ner då och då. Får hoppas det börjar rulla på snart igen. Man måste ta hand om sin kropp på alla plan. Heja heja ni kommer greja detta. :)
Jasmine

2015-05-10 @ 16:58:46
URL: http://lorissalovebomb.blogg.se/
Julia Müller-Sandvik

Du kommer greja detta också, platåer kommer man över :D

sv: hahaha, ja, lite olämplig, men rolig ^^

2015-05-13 @ 16:31:40
URL: http://lorissalovebomb.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jasminejassis

Film, musik, konst, utbildning och annat i min vardag.

RSS 2.0