Pizza tips.

Igår har vi gjort en riktigt god pizza glutenfri och lchf, en pizza som jag kände att jag kunde äta även med dieten nu. Inget vetemjöl och inget socker :) 
 
Här kommer receptet:
 
Pizzadeg:
4 ägg
3/4 dl vatten
1,5 dl mandelmjöl
1,5 dl riven ost
2 msk pofiber
1,5 msk fiber husk
1 tsk bakpulver
lite salt
 
Topping:
Som topping kan man ha vad man vill ha på. Vi gjorde egen tomatsås av passerade tomater, vitlök och kryddor så som salt, peppar, oregano, salladskrydda. När man inte har lite socker i så får man ta mer av kryddorna.Jag hade sedan 120g skinka, 125g kyckling, ca 70g grönpaprika och 200g riven ost på min pizza.
 
Gör såhär:
Sätt ungnen på 200grader (vanlig ugn)
Vispa äggen pösiga (vispa längre än du tror riktigt fluffiga). Blande de torra ingredienserna mandelmjöl, pofiber, fiber husk, bakpulver, salt samt den rivna osten. Vispa sedan ner de torra ingredienserna i äggsmeten och tillsätt vattnet. 
Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper, låt stå och svälla i ca 5 minuter.
Förgrädda botten i ca 10 minuter.
Ta ut och bred på tomatsåsen och den valda toppingen oftast med ost i botten om man ser till pizzerior. 
Grädda i ungen på 225 grader tills pizzan fått en fin färg och osten smält. 
 
Låt gärna pizzan vila en minut eller två innan du äter. 
 
Jag delade pizzan i tre delar för att äta vid olika måltider. Självfallet så har jag inga bilder på maten, men ska försöka bli bättre på att ta kort på maten också.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jasminejassis

Film, musik, konst, utbildning och annat i min vardag.

RSS 2.0