Bloggutmaning 365 vecka 11 resor

VECKA 11 - RESOR
 
69. Brukar du köpa souvenirer?
Ja det gör jag helt klart. Dock har jag inte varit på fler än två utomlandsresor som har varit utanför Norden. Och det är på dessa två resor jag köpt souvernirer. Det som blivit obligatoriskt för mig att köpa är kylskåpsmagnet, lite roligt att faktiskt måsta leta sig fram för att köpa en viss sak :) Det har blivit så att jag mest köper saker åt andra och inte mig själv, men det har ju ändå blivit något. Älskar tavlan jag köpte i Indonesien i höstas.
 
 
70. Charter eller resa på egen hand?
Resan till Grekland var charter, men med lägenhetshotell så vi gjorde alla måltider själv om vi inte åt ute. Vilket vi gjorde till alla måltider utom frukost. 
Indonesien resan var "resa på egen hand", men den var planerad av vår universitetslärare så vi som åkte behövde inte tänka på att boka hotel osv.
Tror det beror på resmålet hur man ska göra om man ska på charter eller resa på egen hand. Kan tycka resa på egen hand gör att man har större frihet. Men jag vet inte har bara åkt på en charter hittills
 
71. Berätta om ett resemisstag
Resemisstag, har jag inte lyckas med än. Men ett påminnande till alla är att halvblöta kläder väger mycket mer än torra, det upptäckte vi när vi skulle flyga mellan Bali och Java vår packning var tyngre än vi åkte från Sverige och ingen hade handlat värst mycket.
 
72. Om du bara fick välja ett resmål att besöka en vecka om året resten av livet, vilket blir det?
Jag hade inte sagt nej till att åka till Indonesien en gång om året, men det är så långt och en vecka är lite kort. Men som det ser ut nu så är det Öland som ligger högst på den listan då jag varit dit de senaste två åren en vecka. Men snart bor jag granne med Öland och kommer vara där oftare så det går också bort. Men en paradis ö någonstans inte allt för långt bort skulle jag uppskatta. Just bara för att ta det lugnt. Nu förutsätter jag att jag får åka på resor utöver denna som ska göras en gång om året.
 
73. Tipsa om ett resmål du gärna skulle vilja besöka
AUSTRALIEN, det verklar såååå fint. Skulle vilja åka dit och vara där någon månad så jag hinner åka runt och se landet. Det är stort och jag vill se mycket av det.
 
Operan i Sydney
 
74. Hiss & Diss - Att resa
 
Hiss:
*Lära sig om nya platser
*Upptäcka andra kulturer
*Allmänbildning
*Upptäckande
 
Diss:
*Insekter (stora sådana)
 
Finns det mer diss? Har ni som läsare en hiss och diss lista angående Att resa? Kommentera gärna.
 
75. 5 onödiga saker du alltid tar med på resan
Onödiga saker? Få se vad tog jag med mig för onödigt...

1. Poncho - Jag tog med mig för att det skulle ju kunna regna. Det gjorde det men bara på kvällarna och när vi inte behövde vara ute. Glömde den dessutom varje gång vi skulle någonstans.
 
Det var nog allt jag tog med mig i onödan. Eller också en extra telefon då jag trodde jag skulle behöva en till för att ha ett Indonesiskt kort i det men orkade inte krongla med två telefoner. Allt annat användes flitigt.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jasminejassis

Film, musik, konst, utbildning och annat i min vardag.

RSS 2.0