Hälsingland

"Hälsingland är ett landskap i södra Norrland i mellersta Sverige. Det gränsar i söder till Gästrikland, i väster till Dalarna och Härjedalen och i norr till Medelpad. Som år 2011 hade ca 129 221 invånare."
 
Det är i deta landskap som jag är född och uppvuxen i. Jag bodde där från mitt första andetag tills året jag skulle fylla 16 år, då flyttade jag till det landskap som gränsar i norr alltså Medelpad.Och därifrån flyttade jag när jag skulle börja universitetet här uppe i Umeå. Jag gillar verkligen Hälsingland det är så vackert och fridfullt på något sätt. Ja vist jag är uppvuxen i en av skogarna där. Men det känns lugnt överallt :)
 
Nu blir det massa bilder på Hälsingland, landskapsdjur, landskapsblomma osv.
Vart Hälsingland ligger på kartan ser ni nog ;)
 Denna gillar jag grymt mycket. Den står i ja bra fråga vad stället heter. Men den visar vart Hälsingland börjar i den södra ändan. :) Klart finns det fler vägar än denna in i Hälsingland.
Linblomman. Den blomman jag har på min vänstrahandled. Hälsinglands landskapsblomma :)
Landskapsdjuret är Lodjur :) De är så fina. Tyvärr fick inte jag nå bra bilder på de när jag var på Järvzoo med P i sommar. Men det har alltid varit en dröm att de dessa vackra djur.
Björnar på Järvzoo. Djurpark jag var till för första gången i sommar. 
Mitt älskade Ramsjö :) Detta är till och med Sund :)
 
Detta är Hälsingland. Har tyvärr inte fler bilder att visa. De andra är från dessa sidorna: 
 
Detta var mitt vackra "hem" landskap. En del i min bloggserie "om mig"
 
// Puss och Kram Jasmine
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jasminejassis

Film, musik, konst, utbildning och annat i min vardag.

RSS 2.0