"Bort och hem igen. Hobbitens resa"

Nu har jag läst klart boken "Hobbiten", eller "Bort och hem igen. Hobbitens resa" eller "Bilbo". Det finns många namn för denna bok. Den hör till kurslitteraturen som jag har i sommarkursen jag går just nu. 
 
"Hobbiten" är en bok jag länge velat läsa, eller i alla fall sedan jag hörde att den skulle komma på bio. Jag har inte läst någon av J.R.R Tolkiens andra böcker då jag börjat läsa första boken i Sagan om ringen triologin. Men ansåg att den inte var i min stil av böcker, just för att den var så detaljerat skrivet och långdragen. En sak var i alla fall säker, jag måste försöka ta mig igenom "Hobbiten" då den stod på kurslitteraturen, denna är betydligt mycket tunnare än första boken trioligin. Och den var betydligt mycket mer lättläst. Jag kan verkligen rekomendera den. Dock måste jag nog säga att den delvis hade lite för lite detaljer i sig. Men sånt händer. Jag förstår egentligen inte hur de ska kunna göra en triologi om Hobbitens äventyr i filmer av denna bok. Nu förstår jag det, de har utvecklat boken jätte mycket när de gjort filmen. Det är mer så att de har influenser av boken än att den följer boken alls. Och det är bara en liten del av boken som är med i filmen. Längtar tills nästa del av de tre filmerna kommer så jag får se den spännande fortsättningen och inte bara läst fortsättningen. Vill se hur de utvecklat vad Tolkien skrivit i boken. 
 
Kan tillägga att jag läst den svenska översättningen på boken.
 
Jag ger denna bok en 4 av 5. Just för att jag saknar lite grejer som man skulle vilja ha med.
 
// Puss och Kram Jasmine


Kommentarer
LORISSA LOVEBOMB

Jag har börjat läsa den många gånger, men hann aldrig klart :) Jag gillar den inte riktigt helt enkelt...

2013-08-04 @ 22:42:30
URL: http://lorissalovebomb.se
LORISSA LOVEBOMB

sv: Ja men precis, men det känns lite som allmänbildning att ha läst den, så jag boooorde. Men det får bli nästa sommar kanske :D

2013-08-05 @ 13:14:07
URL: http://lorissalovebomb.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jasminejassis

Film, musik, konst, utbildning och annat i min vardag.

RSS 2.0