Bloggutmaning 365 #10

Dagens fråga/uppmaning: Tipsa om en lek du lekte som du tycker barn idag borde testa på också.
 
Hm, nu får jag väcka tanke verksamheten och tänka här. Det finns många lekar att välja bland, sitter och tänker just nu på, bollplank, "kurragömma med dunk"???(vet inte vad den heter), tjuv och polis, röda och vita rosen. Iaf i min skola lekte vi samma saker typ varje dag, berodde mest på vilken årstid det var. Kurragömma med dunk, vintertid var kul.
 
Men jag måste nog säga Röda och Vita Rosen. Det var en rolig lek men vi körde den inte så ofta, ni har väll de flesta sätt på Mästerdektektiven Kalle Blomqvist av Astrid Lindgren? De leker i alla fall leken röda och vita rosen, men har tagit det på en annan nivå. 
 
Leken gårut på att man är två lag, ett vitt och ett rött som representerar rosorna. Man behöver något man kan gömma, vi använde sudd tror jag. Men går nästan med vad som hellst bara ALLA i leken vet hur denna sak ser ut. Det ena laget börjar att gömma "skatten" (i filmen kallar de denna Stormumriken) sedan ska det andra laget hitta "skatten", genom att fånga in och få ledtrådar om vart "skatten" finns. Nu var ofta våra ledtrådar, under/över/på, rött/svart/blått, hörn osv. Man skulle också kunna göra kartor osv, men vi ville ju att båda lagen skulle kunna gömma under en och samma rast. 
 
En rolig lek som fler borde testa, men jag skulle vilja testa versionen som de använder i Astrid Lindgrens film/Bok.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jasminejassis

Film, musik, konst, utbildning och annat i min vardag.

RSS 2.0