Education

Nästa del av blogg serien "om mig" handlar om min utbildning. Jag kommer inte gå in på djupet av det så mycket. Mer berätta vad jag har för erfarenheter, vad har jag gått.
 
Ursäktar redan nu men detta är nog mitt längsta inlägg någonsin...
 
Måste först och främst säga att jag gillar verkligen att studera, man får så mycket kunskap bara genom en föreläsning. Man får också mycket kunskap av att lyssna på andra människor. En dröm är väll att få åka någonstans och bara lyssna och lära. Men jag kan hålla med John Deweys som pratar om "learning by doing"(lära av att göra), även om han inte själv sa just detta så har många forskare tolkat de så. För att lära måste man nog testa sig fram och göra och inte bara höra.
 
Men åter till min utbildning.
 
Först gick jag som många andra grundskolan, en tid för att både lära känna sig själv och utforska världen. Jag tror inte många förstår hur mycket som förändras inom en under denna period. Man börjar grundskolan som 6-7åring och har hela livet framför sig, man får allt serverat på ett silverfat, slutar gör man dock som 15-16åring man har fortfarande hela livet framför sig. Men det har hänt något, det är ingen som serverar saker på silverfat, du måste tanka själv, du måste veta vad du vill. Redan som 15 åring gör man ett val. Det valet är "vad vill jag bli när jag blir stor", visst man kan ändra sig hundra gånger, men det är inte alltid så lätt. Ett tips till alla som läser "här måste du börja tänka själv, det är ditt val det är ingen annans val". Det är ett tips för hela livet och inte bara när det gäller att välja gymnasium.
 
 Bild från examen i nian. Ja jag grät både glödje och sorg tårar.
 
Jag valde iaf att gå estiska programmet inriktning dans på gymnasiet, min vilja var stor. Jag ville stå på de stora teatrarna och dansa, jag ville visa världen att även jag kan dansa. Detta var tre av de bästa åren i mitt liv, jag fick göra det jag verkligen älskar, dansa. Men jag fick också kunskapen jag behövde för att kunna studera vidare. Det finns mycket att säga om dessa tre år, men vet inte hur mycket jag ska berätta.
 
  Stora bilden från studenten, den lilla bilden från en dansföreställning klicka för att få större.
 
Och ser att detta inlägg blir långt.
 
Sommaren mellan andra och tredje året på gymnasiet gick jag en kort kurs eller utbildning, som brandkåren i Sundsvall/Timrå området hade hand om. Vi fick lära oss livräddning, hur man tar ut människor från bränder(inte så vi kan rädda människor från ett stort brinnande hus utan mer så vi vet vad vi ska göra om det börjar brinna). Det var roliga veckor.
 
Tror brandmanen skruvade på fel vatten ;) Så kan det gå (detta under en av deras träningar vi fick se på)
 
Sommaren mellan gymnasiet och universitetet så gick jag en bartenderutbildning... Men jag har aldrig jobbat som det och kommer antagligen inte heller jobba som det ever. Dock var det en rolig upplevelse och jag kan om inte annat blanda både drinkar med och utan alkohol om det skulle behövas någon gång. Tre veckor som kostade skjortan som jag inte haft någon användning för. Men kul var det :)
 
Jag gör en Old-Fashioned en klassisk whiskey drink. Denna bild från utbildningen.
 
Shit vi är nu på universitetet, jag har vuxit upp. Ska bli något, hjälp. Eller hjälp och hjälp jag har länge vetat att jag vill arbeta med barn och ungdomar, mest ungdomar. Så det var ett enkelt val. Gymnasielärare, det är vad jag idag studerar till och är klar med om ca 1,5 år. Så skönt att kunna säga att det är så kort tid kvar. Men vad ska jag göra sen? Känns som om jag kommer att få abstinens, vilja plugga mer. Jag har lösningen på detta distanskurser på halvfart ;)
 
 Vet inte vad jag ska sätta för bild här. Finns ingen riktigt passande.
 
Nu var min resa slut. Lång och antagligen rätt tråkig för mina läsare. Men plugget har varit mitt liv sedan jag skulle fylla 7 år. 
Har säkert glömt något också men men. Ni vet om att det bara är att fråga om ni undrar något.
 
 


Kommentarer
Emmy

Oh kul att det börjar lida mot sitt slut, det måste vara spännande!

sv;
Aaah :) Men den är rätt bra hittills, har känt lite på mig att den kan handla om något sådant. Jag menar, två grabbar som håller på och stökar smått och i större utsträckning och så överklassfamiljen... Ahja, tack för upplysning, många har nu skrivit att den är bra och det gör mig mer taggad på boken :D

2013-09-17 @ 20:54:58
URL: http://eeemmylam.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jasminejassis

Film, musik, konst, utbildning och annat i min vardag.

RSS 2.0