Dans

Dans var en stor del av mitt liv ett tag. Jag började dansa när jag gick i sjundeklass. Och då var det showdans som stod på schemat en gång i veckan. Jag forsatte med detta tills jag gick ut nian. Dock sista terminen i nian dansade jag två gånger i veckan och fick åka in till Ljusdal ca 5-6 mil från Ramsjö, för att kunna göra detta. 
 
Jag bestämde mig för att söka till estetiska programmet inriktning dans då jag gick i nian. Går ju alltid att söka in tänkte jag. Som andra handsval sökte jag hotel och restaurang. Om det hade varit intagnings prov för att komma in på estet dans så hade jag kanske inte kommit in, men så var inte fallet. Så jag kom in på programmet och fick leva livet jag drömde om i nian. Att dansa flera timmar i veckan på skoltid. Sista året så dansade vi kanske 8-12 timmar i veckan. Tror vi hade en eller två dagar fri från dans i veckan (helt säker på att tisdagarna var fria). Men jag hade så kul, få göra det jag verkligen älskar. 
 
 
Idag är jag både lite ledsen men endå glad för att jag valde att inte söka danslärarutbildningen. Jag tror inte jag skulle klarat intagningsprovet, då jag sträckte foten ca en vecka innan första provet. Men man vet aldrig och jag kommer aldrig heller få veta det. Spelar ingen roll, jag är lycklig där jag är idag. 
 
Drömmen med dansen var ett tag att bli en grym dansare och ha gått balettakademin. Och sedan stegat mig uppåt bland alla fantastiska dansgrupper som finns i sverige och världen. Drömmen ändrades fort, jag insåg ganska snabbt att jag hellre gör egna koreografier än att stå och få en koreografi av någon annan, men helt klart är det också kul. Men min dröm ändrades till att jag ville bli danslärare/danspedagog och tillsist vara utbildad koreograf. Idag finns väll en del av drömmen kvar, men finns så många andra drömmar som är så mycket större. 
 
Idag dansar jag väldigt sällan, men när jag väl dansar så känner jag hur kul det är. Förhoppningsvis ska jag väll kunna ta några danslektioner i framtiden, eller att jag har någonstans där jag kan dansa själv. Rummet funderar men det är aningens litet. 
 
Antar att många av er vet att jag har en tatuering på ryggen, men för de som inte sätt den. 
Den gjordes när jag gick tredje året på gymnasiet, jag ångrar inte en sekund att jag gjorde den. 
 
De två andra bilderna är tagna första året på gymnasiet till en uppsats vi skulle skriva om vår inställning till dans. 
 
Har ni frågor eller något är det bara att kommentera jag svarar så fort jag kan. 
 
// Puss och Kram Jasmine


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jasminejassis

Film, musik, konst, utbildning och annat i min vardag.

RSS 2.0