Geocaching

Hejsan hoppsan. 
 
 
Idag har jag gjort något väldigt roligt :) Jag har för första gången testat geocaching. Det är en form av "verklighets- och utomhus-baserad skattjakt som använder sig av GPS-enheter". Man antar en utmaning och försöker finna en gömd geocache(behållare) som finns på ett vist ställe. I utmaningen får man också GPS_koordinater till platsen som denna finns. De har pratas mycket om detta på nyheterna idag och jag har tidigare hört om detta. 
 
När man väl hittat geocache(behållaren) så skriver man i en logg att man funnit den, samt väljer man om man vill behålla skatten som finns eller låta den ligga kvar. Om man väljer att "ta" skatten ska man lägga tillbaka något likvärdigt eller till ett högre värde. Jag valde att inte "ta" skatten denna gång utan bara att logga att jag varit där.
 
Jag testade det genom att kolla upp vart jag kunde få tag på koordinater och blev medlem där och hittade min första "skatt" tidigare idag. Fanns några stycken här i vackra Ramsjö faktiskt. Jag trodde inte det fanns här faktiskt. Ska ta mig en sväng ut och leta vidare någon dag :) Finns många runt om i Sverige och Världen, går ju alltid att kolla upp vad det är om du är intresserad. 
 
Kolla denna länk: http://www.geocaching.com/
Mycket bra information om Geocaching.
 
Kommer helt klart komma fler inlägg om detta. Framför allt om jag fortsätter med detta. (Det var kul att leta)
 
// Puss och Kram Jasmine


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jasminejassis

Film, musik, konst, utbildning och annat i min vardag.

RSS 2.0