Träning

Först och främst förlåt att jag sa att jag skulle skriva fler inlägg i lördags och inte gjorde det. Men jag började faktiskt men insåg att jag inte hade något vättit att säga.

 

Nyss var jag på gymmet och tränade lite. Insåg sedan att jag hade överskottsenergi och lite väll uppåt. En vän frågade vad jag tagit. Vi konstaterade att det var Endorfinet i kroppen som gjorde det. Wikipedia säger:

 

"Endorfin är ett peptidhormon (opioidpeptid) som kroppen tillverkar själv av proopiomelanokortin, och som lindrar smärta. Hormonet påverkar vår vilja att sova, äta och dricka. Endorfin utsöndras bland annat vid skratt, stress, motion, men även av sex, förälskelse och vid akupunktur.

Endorfinutsöndringen kan leda till "träningsnarkomani", vilket är en kombination av kemiskt beroende av endorfin och ett psykiskt beroende. En studie har visat effekten av endorfin, mätt i milligram morfin injicerat intravenöst, att 45 minuter högintensiv löpning gav samma effekt mätt i smärthämning vid termisk provokation, som vid injicering av 10 mg morfin."

 

Okey, jag förstår nu varför jag gillar att träna ;) Föresten det blev lite kondition och mer styrka.

 

// Puss och Kram Jasmine



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jasminejassis

Film, musik, konst, utbildning och annat i min vardag.

RSS 2.0