Räddningstjänstens sommarläger 2009

Ja, i torsdags kväll kom jag hem från räddningstjänstens sommarläger som var ett pilot läger. Så det var jag och 17 andra tjejer som var på detta läger i fyra dagar och hade super skoj :)

Oj, kanske ska dra lite om mig innan jag börjar skriva om lägret.
Jag är Jasmine, tjej född den 27 september 91 så jag är 17 vid det hära laget hehe.
Går det estetiska programmet inriktning dans börjar tredje året efter sommaren :D
Jag har två bröder och jag är mellan barn, mamma och pappa.
Mina intressen är dans, musik och kompisar.


Tillbaka till lägret. Jag kom dit i måndags vid halv 8 tror jag det var då hade jag åkt från Ramsjö till Sundsvall ca 16 mil. När jag kom dit så var det först information och fika. Vi knäppte kort så vi skulle få namn och en bild på alla som var medverkande. Sedan så åkte vi till "Campen" som var ett gammalt psykhem säger de som vet det var Hamstagården. Där fick vi veta vilka vi skulle bo ihop med och jag fick bo med mina klasskompisar som också var med Emma och Stina. Sedan fick vi veta vilka indelningar vi fått och vi började med några stationer en där man fick veta lite om brandbilen, sen där man fick testa kläderna till rökdykning och masken, en där man var med Jonas (en av de två ledarna som vi hade med oss hela tiden) och fick lära sig arbeta med en skop bår och hos Maria (den andra ledaren) fick vi bära massor av saker exempelvis en pump (en stor), en sop, brandslangar m.m. det var tungt kan jag lova hehe.
På tisdagen så hade vi bara sjukvård och ambulans så vi åkte up på "Fillan" och då kom de två ambulanser som vi fick veta mer om och vi hade HRL utbilning och L-ABC, det var kul :) Vi fick även se när brandmän tränade livräddning i vattnet.
Onsdagen tilbringade vi också på "Fillan" med denna dag höll vi på med brand. Först fick vi se när heltiden hade brandövning i hus, det var rätt coolt att se hur de arbetar. Sedan så fick vi testa på att rökdyka inne i klimathuset det var 53 gradervarmt och luftfuktighet 53 ingen rök och ingen eld,  vi fick även testa takklättring (jag gjorde inte det), brand i kläder och använda brand slang. Larri och Mats hade även en föreläsning för oss den var jätte bra men jag började tänka på min lille bror där ett tag :( När vi kom tillbaka till Hamstagården så hade vi självförsvar med en polis det var jätte kul. Efterdet kom den stora överraskningen vi fick gå på bio :D the proposal (jag är kass på engelska ursäkta om det var något stav fel). Den var jätte bra :) man var inte alls berädd på att det skulle vara det som var överaskningen.
Torsdagen så fortsatte vi med tema brand då fick vi först se heltiden när de hade övning men denna gång trafikolycka, det var också intressant att se. Sen fick vi klä på oss de extremt varma kläderna som vi hade på onsdagen och gå in i ett rum för att se ett brand förlopp och se vart röken drar sig och sådant. Det blev extremt varmt där inne jag gick ut innan alla andra och då hade Mats nyss sagt att det var runt 400 grader uppe i taket.
När vi var klara på "Fillan" och hade ätit så, åkte vi till Hamsta duschade och sedan så åkte vi till brandstationen i Sundsvall och fick diplom och lite annat sedan så körde de mig till tågstationen och jag åkte hem.

Skriver om Stockholms resan imorgon nu ska jag äta lite har inte ätit middag än är hungrig, sedan ska jag sova så natti natti.
// Jasmine


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jasminejassis

Film, musik, konst, utbildning och annat i min vardag.

RSS 2.0